Sunday, December 19, 2010

Fikirkanlah

Assalamualaikum,buat  semua  pembaca,hari  ini,ana nk  kongsi  sikit  pasal  benda  yang kadang-kadang berlaku.

SITUASI 1
A:
"Weyh,sejak   beberapa  hari  ni,aku  lihat  dia  tak lambat pergi  ke  surau  dah.Dah  taubat  ke  mamat  tu?"
B:eleh,jangan percaya  sangat  dia  tu,dah lama  kita  duk  sekolah  ni,takkan  kita  tak  tahu  apa  sikap  dia,datang  lambat  ke  surau.Sampaikan  tinggalkan  solat,dia  buat  tak  kisah  je  kalau  dinasihati.Hang jangan percaya  sangat,kan banyak munafiq  kat  sekolah  kita.Depa  tak  taubat  lagi  tu,penipu  je,biasalah pembohong.

SITUASI  2
A: Aku  rasa mamat  tu  dah  taubat  lah,sampai  surau  pun lagi  awal  daripada  budak  tingkatan 1.Aku  dengar cerita  dia  semakin banyak baca  al-Quran,baca mathurat pun dengan pelajar  lain.Gamaknya,  kuranglah kawan syaitan  seorang(dalam nada seloroh).
B:Alhamdulillah,bersyukur kepada  Allah,baguslah  dia  dah bertaubat  dan  menyedari hakikat  tujuan  dia  diciptakan dari  dia  duk bergaul  dengan  mereka tu......

Ana  terfikir  bahwa  kalau  para  pendosa  yang  bertaubat pada  pandangan  daie.Disini  kita  dapat  lihat  dari  dua  perspektif  iaitu:

1. Negatif:Situasi 1
Kita  dapat  lihat  macam  mana  daie  yang  bertindak  dan berfikiran  negatif  terhadap  mad'u.Selalunya golongan  seperti ni dalam  golongan  manusia  yang hanya berbaik  dengan orang baik  sahaja  dan tak  kisah kepada  orang  jahat.

2.Positif:Situasi 2
Kita dapat lihat bagaimana yang bertindak  positif  dengan  bersangka  baik terhadap  pendosa.Bagi ana  golongan ini  perlu  dicontohi  walaupun ana  bersangka  tidak baik kepada  mereka  yang berkelakuan buruk.
____________________________________________________________________________________

Luahan  rasa  seorang manusia.

"Ha,baru   along   nak  sedar,sepatutnya  along  fikir  pasal  abah  korbankan  duit.."
Masa  tu  aku  tengah membelek buku rujukan    bahasa Inggeris di  kedai buku.Aku pun berkata,"along sedar pun salah,  tak  sedar pun salah",dalam  nada  yang  agak tinggi.
Aku  geram  sebab  aku  dah  la  lemah  dalam pelajaran.Lepas tu  adik ku  buat macam  ni.Lepas tu tak  de  mood  dah  la  aku  nak belek  buku  apatah  membelinya.Ade  buku  aku berkenan.Entahlah,lemah  semangat  lepas  tu.Itulah coretanku,tapi  aku  dah   mula  rasa  semangat aku nak  berdakwah  berkurang seperti pernah berlaku padaku  dalam masa  yang  agak  lama,Akhirnya  aku  kecundang  sendirian.Entahlah  aku bagai nak jadi macam  golongan  dalam situasi  pertama  je.Apapun,Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...