Saturday, December 18, 2010

Perjuangannya

Assalamualaikum,salam sejahtera  siapa  yang melihat  blog  ini  walau  sebentar.Ana  ade  sedikit  perkongsian  siapa  yang  melawat blog  ini.Kisah  seorang  daie  yang  saya  kenal  sangat  sebagai  seorang  pejuang  Islam yang  amat  hebat.
Masa  saya  tingkatan  satu,saya  belum  mengenalinya  secara  dekat  tapi  pada  satu  masa  saya mendengar  satu   cerita  yang "GEMPAK"  iaitu  saya  dengar  ada  seorang  ni  boleh  bangun  awal pagi  sebab  ada  "makhluk"  yang  kejut  dia.Saya  apa  lagi,takkan  tunggu,saya  cari  masa  nak  jumpa  dia.Lantas  berpeluang  pada suatu  hari,saya  pun pergi  ke  dorm  dia  lalu saya bertanya  namanya kepada  kawan  saya  di  mana  dia?mana  satu?  dia  pun tunjuklah.

Akhirnya,  saya  dapat  berjumpa  dengan  dia.Itu masa tingkatan  satu.

Sekarang  ni  kisah  masa  dia  tingkatan  dua,Saya  masa  tu  kelas  dengan  dia.Memang  dekatlah  kan,hehe.Saya  pun  perhati  kehidupannya.Pada masa  tu dia  rapat  dengan  seorang  ni.Memang ok,dia  selalu beribadat  dengan  kawan  saya  dan  dia  memang  melakukan  perkara  itu  selalu  dengan  kawan  saya  ni.Tiap-tiap  pagi  nampaklah  kawan  saya  baca  al-Quran  bersama-sama  dengan  orang  ni.Masa tu  dia  memang  belum  menunjukkan  taring sebenar  ketokohannya  dalam  bidang  dakwah.

Beralih  pada  masa  tingkatan  tiga,saya  ingat  lagi,masa  tulah  timbul  ketokohannya  dalam  memimpin tingkatan  tiga  dalam memperjuangkan agar  tingkatan  tiga  menjadi  golongan  yang  baik.Kamu  tahu  apa  yang  dia  buat?............Dia  melakukan  satu  perjumpaan  tingkatan  tiga(muslimin  dan  muslimat)(untuk  maklumat,perjumpaan  seperti  ini  jarang  dilakukan kalau  banyak  sangat  masalah  yang  timbul baru  berlaku  perkara  ini),jadi  berlakulah  tragedi  yang  mana  muslimin  dan  muslimat  memangkah  antara  satu  sama lain,menyatakan  perkara  yang mereka tidak  puas hati  antara  satu sama  lain.Saya  join?  join  jugak,tapi teguran  biasa  dari  orang  yang biasa  memang  mereka  tak  layan  dah,hehe.tak  de  lah.Mengarut  saya  sampai  ke  situ.ok,saya akan  beralih kepada  satu perkara  yang  dianjurkan  olehnya  dan  apa  yang berlaku.Mari  kita  lihat.

Begini  ceritanya.Pada  satu  masa,dia  mengasaskan  macam  pimpinan  dalam  tingkatan  sendiri.Ada  ketua,pembantu  dan  yang lain-lain.Dialah  ketua.hehe.Dia  membahagikan  ahli  tingkatan  tiga(muslimin  sahaja)  kepada  usrah-usrah  yang  dibahagikan  mengikut  naqib pilihan  mereka(muslimin  tingkatan  tiga).  Yang  tu  dah clear.Tapi  ada  jugak  yang  macam   membantah,biasalah  kerja  dakwah.Jadi,setiap  apa  yang  berlaku dalam  menyeru ke  arah  kebaikan  ada  ujiannya.Kamu  tahu  perkara  tu  bertahan   berapa  lama?Apa  yang  dirancangnya  hanya  bertahan  seminggu.Cuba  bayangkan  seminggu  saja.Eh  takkan  kut.macam  tak  percaya  je.Apapun  ini  hakikatnya  yang berlaku.Mahu  tahu  apa  sebabnya?Mari  ikuti tulisan  yang  berikut.....

Sebabnya  begini,pada  suatu  hari  yang  menjadi  lembaran  sejarah  yang antara  apa  yang  amat saya  sesali
sangat  kerana saya  khianat  kepada  dia   secara  dalaman.(p/s:Jangan  contohi  saya).Teruk   betul  saya.Walaupun  berkecimpung  dalam  bidang  dakwah,tapi  saya  jahat.(p/s:Jangan  contohi  saya).Saya  hanya  orang  biasa  je.Teruskan  cerita.....Pada  masa tu,baru  habis perjumpaan  asrama,kami  disuruh  berkumpul  dalam  bilik prep  tingkatan  tiga  atas  arahan  ketua  tingkatan(kwn  saya  tu).Dia  berdiri  di  tengah-tengah  bilik  prep  tu.Kami  mengelilingi  dia.Tak  silap  saya , dia  ada  minta  cadangan  kat  semua  tingkatan tiga.Adalah  beberapa  orang  bagi cadangan  yang  merapu.Ada  jugak  yang  bagi  cadangan  yang macam  organisasi  ni dah lama  berdiri  dengan baik  sedangkan baru  tak  sampai  seminggu  lagi.(lebih  kuranglah).Lepas  tu,dia  dengar  cadangan  daripada  mereka  secara  dekat-dekatan dengan dia.Yang  bagi  cadangan macam  organisasi  dah hebat  tu  antara  faktor  yang menyebabkan  berlakunya perkara  yang tidak  diingini.Masa  tu  tingkatan  tiga  dah  terbahagi  kepada  dua  golongan.Sebelah  bilik prep sokong dia,sebelah  lagi  bantah/bangkang  dia.(teruk  betul  depa,memang  tak  faham  orang lain.)masa  tu  tengah  duduk,macam  tu  lah berlaku.Selepas  tu,jadilah  sebuah  peristiwa  yang  memang  yang  menjadi  ingatan  saya.Kamu  tahu  dia  kata  apa(lebih  kuranglah)  "ok,macam  ni  kita  bubarkanlah  benda  ni,x  payah  buat"(dalam nada marah dan  tinggi).Masa  tu  saya  fikir  yang  memang  tak  mahu  benda  ni  jadi,  memang  seronok  tak  kehabisan.Bila  difikirkan balik,saya  amat  tak  puas  hati  yang  menjadikan  perkara  ni  tak berjaya kerana  benda  ni  amatlah  baik  kepada  umat tingkatan tiga.saya  rasa kalau  mereka tidak  mengqada'kan  benda  ni  balik,dosa  mereka  pasal  jadikan  perkara  ni  tak  menjadi.(saya  tak tau  la)apa  kan  jadi.Cukuplah  pasal ni.

Masa  di  tingkatan  empat  dia  seorang  pemikir   yang  cukup  hebat  dan  dihormati  walaupun ada  juga  ramai  yang tidak  menyukainya.Apapun  dia  seorang yang  cukup berpengalaman,dalam mengatasi  masalah umat.Sekarang  ni beliau  dah jadi  seorang yang  hebat  dengan  memegang  jawatan  yang agak  tinggi  dalam  majlis perwakilan pelajar.Kedua  tertinggi  dalam  kalangan pelajar.

Saya  rasa  coretan  saya  cukuplah  sampai  sini  mengisahkan perjuangan seorang  daie  yang  berjuang.Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...