Saturday, January 1, 2011

TAHUN BARU : AZAM KITA ???

Selalunya apabila tiba je tahun baru , maka mulalah orang membangkit tentang azam baru lah,rancangan tahunan lah,apa-apa je lah. itu dan ini.


Sebenarnya bagi setiap muslim,kita mesti  memasang  azam  perubahan yang baik setiap kali kita mendapat ilmu bahwa perkara yang kita amalkan adalah silap.Jikalau kita tersilap pada masa lampau maka pabila tiba masa kita ketahui bahwa perkara itu salah maka jauhilah dengan segera.DENGAN  SEGERA  adalah salah satu  sikap orang beriman malahan dalam Al-Quran pun ada menyuruh kita bersegera dalam bertaubat,jangan bertangguh lagi.Bersegeralah ! jangan menunggu  nafsu menguasai kita seperti  tikus yang lemah dihurung semut dan lalat.


Mengimbau sejarah, pabila turunnya bahwa arak adalah haram hukumnya maka para sahabat dengan BERSEGERA TANPA BERLENGAH  memecahkan bekas-bekas yang mempunyai arak sehinggakan dicerita bahwa jalan-jalan di situ basah ditumpahi arak.MasyAllah , sungguh hebat iman mereka tapi walaupun kita mengetahui iman kita di tahap iman orang awam.SALAHKAH kita berusaha mencapai seperti iman mereka.BUKANKAH mencontohi  sahabat perkara yang murni lagi mulia......


Abang - abang, kakak - kakak, adik - adik saya nak bagitaqu ni. Kita ini,sesungguhnya sungguh beruntung.Tuhan bagi macam-macam tapi kita tidak mahu bersyukur.Macam ana ,ana fikir perkara ni orang duk bangkit banyak kali tapi orang masih tak sedar.............lagi , ana rasa daie kena ade pendekatan yang lebih mantap dan mencabar kerna zaman ni bukan sebarang zaman, fikirkanlah wahai manusia.....fikirkanlah,macam mana nk buat ni.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...