PERKARA MAKRUH BAGI ORANG YANG BERPUASA
Ada beberapa perkara yang dilakukan oleh orang yang sedang berpuasa,
dihukum sebagai makruh oleh sebahagian ulama,sebahagian ulama menghukum sebagai
haram dan sebahagian lagi menghukum sebagai harus. Berikut penjelasannya dan pendapat
para ulama ahli fiqh mengenai masalah tersebut :
1.
Merasa makanan, dan makan makanan yang ada di celah-celah gigi. Seperti
yang sudah saya katakan tadi,harus hukumnya seseorang wanita merasa masakan dan
juga harus hukumnya seseorang merasa makanan yang hendak dibelinya jika perkara
itu memang diperlukan. Tetapi jika tidak diperlukan, maka merasa makanan
hukumnya makruh ,dan tidak boleh menelan makan yang dirasa. Jika perkara itu
dilakukan,boleh membatalkan puasa.
Jika pada waktu
pagi, seseorang mendapati sisa makanan di celah-celah giginya yang susah
untuk ditanggal sehingga ditelannya,
maka berdasarkan kesepakatan para ulama, perkara itu hukumnya tidak mengapa. Perkara
ini dianggap sama seperti air liur. Jika sisa makanan tersebut cukup banyak dan
boleh ditanggalkan tetapi ia tidak mahu menanggalkannya malah ditelannya.
Menurut sebahagian besar ulama fiqh,perkara itu membatalkan
puasa. Alasannya, kerana ia melakukannya dengan sengaja.
Sementara menurut
para ulama daripada mazhab Hanafi,perkara ini tidak membatalkan puasa namun
makruh kalau makanan yang berada di celah-celah gigi tersebut lebih kecil
daripada biji kacang.
2.
Mengunyah ‘ilk (gula-gula getah). Jika seseorang mengunyah ‘ilk atau
sesuatu daripada bahan apapun lalu ada yang masuk ke dalam perut , berdasarkan
kesepakatan para ulama, hal itu membatalkan puasa, baik sesuatu itu rasanya manis atau pahit. Alasannya,
kerana hal itu dianggap sama seperti memakan makanan, sehingga dihukumi
membatalkan puasa. Menurut sebahagian ulama ahli fiqh, orang yang berkenaan
wajib mengganti puasanya sahaja. Manakala menurut sebahagian ulama fiqh yang
lain, di samping mengganti puasanya, ia juga wajib membayar kafarat.
Jika sesuatu yang dikunyah tersebut tidak
ada yang masuk ke dalam perut, hal itu hukumnya makruh. Alasannnya, kerana
tidak sepatutnya orang yang sedang berpuasa melakukan perkara tersebut.
Pendapat tersebut berdasarkan sebuah hadith yang diriwayatlah oleh Al-Baihaqi,
“Janganlah orang
yang sedang berpuasa itu mengunyah ‘ilk (gula-gula getah).”
Di luar puasa,hukumnya makruh seorang lelaki
mengunyah ‘ilk(gula-gula getah) kecuali jika bersendirian, kerana dianggap
dapat mengurangkan kehormatan (maruah). Tetapi hal itu digalakkan bagi kaum
wanita.
3.
Berlebihan dalam berkumur dan beristinsyaq. Berkumur dan beristinsyaq
itu hukumnya sunat, bahkan ada yang mengatakan wajib baik ketika hendak
berwudhu’ mahupun hendak mandi junub.
Ada sesetengah orang yang berusaha menghindari perkara itu ketika sedang
berpuasa. Ini jelas mengelirukan. Ada juga sesetengah orang yang ketika
berkumur atau beristinsyaq hanya sekadar mengusapkan air pada bibir dan hidung
sahaja. Dan jika ia memasukkan air ke dalam mulut dalam keadaan yang lama, ia
tidak mahu mengeluarkannya dengan segera daripada mulutnya. Perbuatan seperti
itu sama sekali tiada ada dalam agama, dan bertentangan dengan semangat
pelaksanaan hukum syariat Islam yang
cenderung mengutamakan kemudahan-kemudahan serta menghilangkan
kesusahan-kesusahan. Sebaiknya, berkumur dan beristinsyaq sekadarnya, dan tidak
perlu berlebihan kerana perkara itu boleh mengakibatkan masuknya air ke dalam
kerongkong. Oleh sebab itu, perkara itu hukumnya makruh. Berkumur itu cukup dilakukan sebanyak
dua kali sahaja, lalu berhenti.
Dasar yang
dijadikan dalam masalah ini ialah sabda Rasulullah s.a.w kepada Laqith bin
Shabrah,
“Apabila kamu
beristinsyaq maka bersungguh-sungguhlah,kecuali kamu sedang berpuasa.”
(HR. Ahmad dan Imam
empat. Kata Imam At-Tirmizi, hadith ini hasan sahih).
Oleh sebab itu,para
ulama menganggap makruh meletakkan ubat di hidung kerana risau ubat masuk ke
dalam kerongkong seterusnya membatalkan
puasa.
4.
Hukum mencium,bersentuhan, dan memikirkan masalah seks bagi orang yang
sedang berpuasa. Orang yang sedang berpuasa ia perlu dapat mengendalikan
nafsunya ketika mencium isterinya atau
menyentuh kulitnya. Pada dasarnya, mencium dan menyentuh kulit itu hukumnya
tidak mengapa, bahkan boleh.
Tetapi bagi orang
yang nafsunya tidak dapat dikawal, mencium dan menyentuh kulit isterinya
itu,hukumnya makruh. Demikian pendapat para ulama daripada mazhab Hanafi dan
mazhab Hanbali. Manakala menurut para ulama daripada mazhab Maliki dan As-Syafi’i,
mencium isteri itu hukumnya makruh. Dan jika ia boleh menimbulkan fitnah,
hukumnya haram. Demikianlah pula dengan menyentuh kulitnya.
Jika seseorang mengetahui apabila ia mencium
atau menyentuh kulitnya isterinya boleh membuatnya mengeluarkan air mani, maka
hukumnya adalah haram. Dalil yang digunakan oleh para ulama fiqh dalam masalah
ini adalah hadith qauli (ucapan) dan hadith fi’li (perbuatan). Pertama adalah hadith yang
menyatakan,
“Sesungguhnya
pernah seorang sahabat bertanya kepada Nabi s.a.w. tentang orang berpuasa yang
menyentuh kulit isterinya. Beliau memberinya kebenaran. Lalu datang sahabat
yang lain kepada beliau menanyakan perkara yang sama , tetapi beliau
melarangnya. Perkara itu kerana sahabat yang pertama tadi adalah seorang yang
tua , sedangkan sahabat yang kedua masih muda.”
(HR Abu Daud dan
Al-Baihaqi dengan yang sanad yang sangat baik)
Kedua adalah hadith
yang bersumber daripada Aisyah r.a,
“Sesungguhnya Nabi
s.a.w. pernah mencium dan menyentuh kulit salah satu isterinya ketika beliau
sedang berpuasa, dan beliau adalah orang yang paling baik mengawal nafsunya antara kalian.”
(HR. Imam tujuh
selain An-Nasai.)
Jadi hukum mencium
dan menyentuh kulit isteri itu bergantung kepada siapa yang melakukannya. Tidak
sama antara seorang yang tua dan seorang yang muda. Ada yang mengatakan,
kedua-duanya makruh secara mutlak. Jika diragui boleh menimbulkan
fitnah,hukumnya haram.
Jika seseorang yang sedang berpuasa mencium
atau menyentuh kulit isterinya, lalu ia terangsang kemudian mengeluarkan air
mani, menurut semua ulama, perkara itu membatalkan puasanya. Menurut para ulama
daripada mazhab Hanafi,mazhab As-Syafi’I
dan mazhab Hanbali,ia hanya berkewajiban membayar puasanya sahaja. Sedangkan
menurut Imam Malik, selain membayar puasa ia juga wajib membayar kafarat.
Tetapi jika ia tidak mengeluarkan air mani atau air mazi, berdasarkan
kesepakatan para ulama, puasanya tidak batal. Jika ia mengeluarkan air mazi,puasanya menjadi batal dan menurut Imam Malik dan Imam Ahmad, ia
hanya wajib membayar puasanya sahaja. Manakala menurut para ulama daripada mazhab Hanafi dan mazhab As-Syafi’I, hukum air mazi itu sama
dengan air kencing yang tidak mewajibkan mandi junub dan juga tidak membatalkan
puasa.
Hukumnya makruh, seseorang memandang
isterinya dengan nafsu. Juga hukumnya makruh membayangkan hubungan seks, atau
membaca buku-buku berunsur lucah yang dapat membangkitkan keghairahan nafsu.
Jika tidak sampai membangkitkan keghairahan nafsu, maka tidak makruh daripada
aspek puasa. Tetapi membaca buku-buku
seperti itu dilarang oleh syariat kerana
berpotensi membangkitkan keghairahan seks. Jadi hukumnya pun makruh atau haram.
Jika seseorang yang sedang berpuasa,
memandang isterinya beberapa kali atau membayangkan hubungan seks sehingga ia mengeluarkan air
mazi, menurut Imam Malik dan Imam Ahmad, perkara itu membatalkan puasanya.
Sedangkan menurut para ulama mazhab
Hanafi dan mazhab As-Syafi’I, perkara
itu tidak membatalkan puasa, kecuali jika ia boleh mengeluarkan air mazi
dengan cara sebegitu, maka batal puasanya. Alasannya kerana perkara itu
sama apabila ia mengeluarkan air mazi dengan sengaja secara onani. Adapun
keluarnya air mazi itu tidak membatalkan puasa, kecuali menurut para ulama
daripada mazhab Maliki dan Imam Ahmad seperti yang telah dijelaskan tadi.
Manakala bagi orang yang tidak
normal, hanya dengan melihat atau menyentuh bahkan membayangkan wanita sahaja,
ia sudah tidak kuat menahan gejolak nafsunya sehingga ia mengeluarkan air mazi.
Menurut para ulama daripada mazhab Maliki, bagi orang yang tidak normal seperti
itu, hal tersebut tidak membatalkan puasanya. Berbeza jika perkara itu dilakukan
oleh orang yang normal. Perkara ini untuk meraikan realiti orang-orang sebegitu
dalam kehidupan kita.
No comments:
Post a Comment